Kosár

A kosara üres

Kosár

A kosara üres
Ágyban alvó férfi, telefon az éjjeliszekrényen

Alváskövető – érvek és ellenérvek

Dátum:

Kategória: Alvás

Címkék: alvás, alváskövető, aktivitásmérő

Egyre több figyelmet forítunk az egészségünkre, és köztudott, hogy a kiegyensúlyozott alvás elengedhetetlen az egészséges életmódhoz. Egyre inkább igyekszünk folyamatosan lépést tartani önmagunkkal és tudatában lenni az állapotunkkal és szokásainkkal, például azzal, hogy mit eszünk napközben, vagy mikor megyünk edzeni. Ugyanilyen módon egyre inkább érdekel bennünket, hogyan ellenőrizhetjük alvási szokásainkat.

Kíváncsi vagy, milyen az alvásritmusod? Válaszd a klasszikus megoldást és vezess hagyományos alvásnaplót, vagy használj valamilyen alváskövetőt (sleep tracker eszközök: a bevitt vagy összegyűjtött adatok alapján elemzik az alvási szokásainkat és tippekkel segítenek elérni a hatékonyabb pihenést). 

3 érv az alváskövetők/aktivitásmérők mellett

1. Gyors információ

Ha alváskövetőt használsz, rengeteg információt kaphatsz az alvásodról. Attól függően, hogy milyen eszözt használsz, sokat megtudhatsz arról, milyen sokáig alszol, az alvásod minőségéről és az alvástípusokról.

Különböző fajta eszközök különböző típusú adatokat gyűjtenek. Az okostelefonokra készült alkalmazások például könnyen kezelhetőek és olcsók, de az adatok nem teljesen megbízhatóak, mert az adatgyűjtés csak mozgás alapján történik.

2. Segít felhagyni a rossz szokásokkal és új, jó rutint teremt

Az alváskövetés nagyon hatásos lehet, ha javítani szeretnél életednek e részén. Felhívja a figyelmet a szokásaidra - jókra és rosszakra egyaránt. Ha alváskövetőt használsz, tudatosan próbálod megérteni és talán megváltoztatni az alvási ritmusodat.

Az alváskövető adatait használhatod arra, hogy kiértékeld az alvási ritmusodat és megnézd, min tudsz változtatni, hogy javíts az alvás minőségén.
 

3. Kevesebb időt és energiát igényel, mint az alvásnapló

Az alvási ritmus számon tartásának hagyományos módja az alvásnapló. Ezt már évek óta sokan használják, és hatékony is tud lenni, de minden reggel ki kell tölteni, ami értékes időt vesz el a napunkból.

Sokunknak nincsen sok szabad ideje reggelenként, ami azt jelenti, hogy az alvásnapló nem feltétlenül a megfelelő megoldás. Egy elektronikus alváskövető, ami automatikusan összegyűjti a szükséges adatokat, jobban beválhat. Így minimális erőbefektetéssel is megkaphatjuk ugyanazt az információt.
 

3 érv az alváskövetők/aktivitásmérők ellen:

1. Rendszeresen kell őket használni

Egyetlen éjszaka nem biztos, hogy megfelelő képet mutat az alvási szokásaidról, tehát, az alváskövetőket mindenképpen hosszabb ideig kell használni, mielőtt következtetéseket vonsz le. Egyetlen álmatlan éjszaka még nem feltétlenül ad okot aggodalomra.
 

2. Hamis biztonságérzet

Az alváskövetők használata okozhat hamis biztonságérzetet, ha kizárólagosan az eszköz által összegyűjtött adatokra támaszkodunk. Az adatok nagymértékben függnek az eszköz típusától, és nem minden eszköz teljesen pontos.

A probléma akkor kezdődik, ha olyan alvási rendellenességed van, ami szakember segítségét igényli. Az alváskövető abba az illúzióba ringathat, hogy minden rendben, mert csak az alvásod egyes aspektusait figyeli.

Mindenképpen érdemes a józan eszedre is hallgatni, tehát. Ha úgy érzed, problémáid vannak az alvással, fordulj orvoshoz, akármit is mond az alváskövetőd.
 

3. Túlzott információáradat

Mostanában mindenhonnan rengeteg információ áramlik ránk. Annyi mindent tartunk megfigyelés alatt az életünkben, hogy nem biztos, hogy ebből mindent fel tudunk dolgozni. Az alvásod nyomon követése okozhat fölösleges aggodalmakat, amikor minden reggel szembesülsz a szokásaiddal.

Ne feledd, hogy az alvás egy természetes folyamat. Egészségtelenné válhat, ha úgy érzed, teljesítened kell ezen a területen. Ha reggelenként általában kipihenten ébredsz, lehet, hogy nincs is szükség rá, hogy folyamatosan figyeld az alvásodat.
 

Tehát, mit tegyél?

Egy alváskövető jó lehetőség lehet, ha szeretnéd megfigyelni az alvási ritmusodat, de tartsd észben, hogy az adatokat a hibalehetőségek miatt nem szabad túl komolyan venni.

A legfontosabb egy kényelmes és jó alvási rutin, ami általában elég ahhoz, hogy kialakuljon egy egészséges alvási ritmus.


Források
https://www.psychcongress.com/article/pros-and-cons-sleep-tracking-devices
https://www.sleephealthfoundation.org.au/pdfs/SleepTracker-0215.pdf
 

Endre Social Media & Digital Coordinator

Hozzászólás írása