Kosár

A kosara üres

Kosár

A kosara üres

Ünnepeljen velünk - 15 éve Magyarországon | Akár 60% kedvezmény

Kattintson ide

Birkózz meg az éjszakai izzadással és aludj jobban

Dátum:

Kategória: Alvás

Címkék: alvás, Paplan, Matracok

 

A legtöbben tudjuk milyen az éjszaka közepén teljesen átizzadva felébredni. Néhányunkból csak hátborzongató rémálmok váltják ki, míg forró nyári estéken azért sokunkkal előfordul, hogy leizzadva ébredünk.

Jogosan teheted fel a kérdést magadnak, „miért izzadok éjszaka és mit tehetek ellene?”.

Valójában egész sok mindent tehetsz az izzadás minimalizálásáért.

Tények az éjszakai izzadásról
Attól, hogy izzadsz éjszakánként, még nem kell egyből aggódnod. Az éjszakai izzadás csak ritka esetekben valamilyen betegség előjele, ahhoz komolyabb tünetek is kellenek. Sok esetben a szintetikus ágyneműk, vagy túl sok ágynemű, rosszul megválasztott hálószoba hőmérséklet okozza. De megnövekedett verejtékezéshez vezethetnek különböző gyógyszerek, fűszeres ételek, és a koffein illetve alkohol fogyasztás is.

Ezen a linken többet is megtudhatsz arról, milyen hatással van az alkohol az alvásra. Az éjszakai izzadást okozhatja még a kiegyensúlyozatlan hormonháztartás, mint a nőknél a változókorba lépés, vagy ha egy stresszes időszakot élsz meg.

Miért izzadunk éjszaka?
Éjszaka izzadni teljesen természetes dolog. Az oka pedig nagyon egyszerű: a test a túlmelegedés ellen változtatja a hőmérsékletét. Az izzadság segít lehűteni a testünket, és ezzel megelőzi a túlhevülést. Vannak akiknek a test hőmérsékletszabályozása nem olyan hatékony, ezért ők többet izzadnak éjszakánként.

Az éjszakai izzadás egy viszonylag általános probléma és sok teljesen ártalmatlan okozója lehet. Azért ha nem csak a nyári forróságban, hanem amúgy is gyakran ébredsz teljesen leizzadva, akkor érdemes felkeresni az orvosodat.

Harc az izzadás ellen
Bár az teljesen normális, hogy alvás közben izzadunk, azért még árthat komfort érzetünknek és zavarhatja a nyugodt alvásunkat is. Szerencsére több lehetőségünk is van a probléma kezelésére. Vásárolhatsz természetes anyagokból készült ágyneműt, például pamutból vagy lenből. Sokan favorizálják a pamutszatént is, puhaságáért és speciális szatén szövéséért.

Azt is érdemes megnézni, hogy nem túl vastag-e a paplanod vagy a takaród. A melegebb időjárás beálltával érdemes egy vékonyabb paplanra cserélni a télit. Egy könnyű nyári paplan ebben az esetben egyszerű megoldás lehet.  A nyári paplanokról itt bővebben is olvashatsz.  Természetesen a legjobb megoldás, ha a hálószobát szobahőmérséklet alatt tudod tartani, körülbelül 18-19°C-on. Így a testednek nincs szüksége feleslegesen energiát pazarolnia arra, hogy izzadsággal vezesse le a hőt.

Egy másik dolog, ami segíthet csökkenteni az éjszakai izzadást, ha relaxáló légző gyakorlatokat végzünk lefekvés előtt. Praktikus még, ha lefekvés előtt 2-3 órával kerüljük a fűszeres ételek, illetve az alkoholos vagy koffein tartalmú italok fogyasztását. Ezek befolyásolhatják a test hőmérsékletét.

Tanácsok
Ha sokat izzadsz éjszaka, azzal valószínűleg a matracod élettartamát is rövidíted, mivel a matrac magába szívja a nedvességet. Hogy védd a matracod, érdemes különleges vízálló lepedőt vagy fekvőbetétet használni. Fekvőbetéttel még kényelmesebbé is teheted az ágyad és így az alvás minősége is javul.

A matrac megóvásáról és praktikus tisztán tartási tanácsokról itt olvashatsz bővebben.

 

Források:
http://www.webmd.boots.com/sleep-disorders/guide/night-sweats-cold-sweats
http://www.medicalnewstoday.com/articles/296818.php
http://www.huffingtonpost.com/2014/09/17/stress-and-sleep_n_5824506.html