Kosár

A kosara üres

Kosár

A kosara üres
Egy nő álmatlanul fekszik az ágyban

Az éjszakai álmatlanság – magyarázatok és tippek

Dátum:

Kategória: Alvás, Hálószoba

Címkék: pihentető, alvás, alvászavar

Gyakran fel szoktál kelni éjszaka? Ne aggódj, normális 4-6 alkalommal felkelni. A történelem előtti időkben ez egy nagyon hasznos tulajdonság volt: felébredtél és meggyőződtél róla, hogy minden rendben van. A töredezett alvás normális, de kevésbé kedvelt jelenség manapság. Mivel az embernek alig van pár röpke órája az alvásra, így szeretne minél többet pihenni, viszont a folyamatos felébredések nem segítenek ebben. 

A rossz minőségű alvás okai

Az alvásnak különböző ciklusai vannak az éjszaka folyamán. Míg egyes ciklusokban mélyen alszol, úgy más ciklusoknál éberebb vagy. Több oka is lehet a felébredésnek: kinti zajok megzavarnak, rosszat álmodtál vagy egyszerűen csak ki kell menned a mosdóba.

Ha alkoholt fogyasztasz lefekvés előtt, az egy teljesen más történet. Könnyen elalszol tőle, viszont a normál alvási ciklusokat könnyen befolyásolja, például a gyors szemmozgás állapotot meggátolja (ilyenkor álmodsz), így ez nyugtalansághoz, töredezettséghez vezet. Legalább pár órával lefekvés előtt próbáld mellőzni az alkoholt, így a szervezeted is le tudja bontani.

Zavaró tényezők

Vannak olyanok is, akik azért ébrednek fel, mert túlzottan melegük van. A legegyszerűbb és kézenfekvőbb megoldás ha lecsökkented a szoba hőmérsékletét körülbelül 16-18° C-ra. A matracod is hozzájárulhat a felébredésekhez. Ha túl kemény, akkor túl nagy nyomás nehezedik a csípődre, a válladra és a derekadra. Az üzletekben próbáld ki a matracokat különböző pozíciókban, hosszabb ideig vagy kérd ki az ottani szakemberek véleményét! Ha a megvett matrac nem felel meg az elvárásaidnak, a próbaidőn belül még ingyen kicserélheted. 

A felébredéseknek egy másik oka lehet a digitális eszközök világítása vagy az utcáról beszűrődő fény. Érdemes az elalvás előtti órában kerülni a képernyőket, tehát a telefont, a tabletet, a televíziót érdemes kikapcsolva hagyni. Az ezekből szűrődő ún. kék fény nagyban befolyásolja az alvásodat, roncsolva annak minőségét. Az utcai fény megszüntetéséhez szerezz be redőnyöket.  

A zajos környezet is okozhat problémát. Az éjszaka közepén dudáló teherautó, vagy a süvítő éjszakai vonat könnyen megzavarhat az alvásban. Ha jobban érdekel a téma, olvasd el az ehhez kapcsolódó blogbejegyzésünket!

Stresszmentes gondolatok 

Az egész napod pörgős, és a nap végeztével úgy érzed, még mindig nem sikerült mindennel végezned? Ne aggódj, nem vagy egyedül. A stressz az egyik legnagyobb bűnöse a rossz alvásnak. Így muszáj ezt valahogy levezetned: menj el edzeni, jógázni, olvass könyvet, meditálj, csinálj bármit ami megnyugtat egy kicsit és kizökkent a mindennapi rohanásból. Ezek mind-mind segítenek majd!

Életmód

Vannak egyszeri tényezők is amik hozzájárulhatnak a felébredésekhez. Kerüld a nagy étkezéseket lefekvés előtt illetve a gyakori délutáni szundításokat. A természetes fény is segít: próbálj meg minden nap a szabadban lenni. Kerüld az érzelmileg megterhelő konfliktusokat a lefekvés előtti órákban és rutinszerűen próbálj meg ugyanakkor lefeküdni és felkelni.

Sehogy sem tudsz visszaaludni?

Ha nehezedre esik a visszaalvás, csinálj relaxációs tevékenységeket: halgass zenét, olvass – de semmiképp se kezdj el telefonozni vagy televíziót nézni! A kék fény káros hatása erre is vonatkozik.

Ha huzamosabb ideig alvásproblémákkal szenvedsz, keress fel egy szakértőt. A pihentető alvásért megéri!


Források
https://www.prevention.com/health/why-you-wake-night
https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/night-waking-problem
https://sleep.org/articles/reasons-not-staying-asleep/